Dzisiaj, tj. w środę, 21 grudnia 2011 r. odbyło się pierwsze spotkanie Forum Przestrzeni, nowej inicjatywy naszego stowarzyszenia, której celem jest szczególna troska o sprawy estetyki i ładu przestrzennego w mieście. Pierwszy dzień zimy (!) z iście zimową pogodą nie przeszkodził w ponad 2-godzinnej dyskusji. Uczestnicy spotkania wyznaczyli główne obszary problemowe, którymi Forum będzie się sukcesywnie zajmować:
– nielegalne parkowanie i polityka parkingowa
– opieszałość Straży Miejskiej w podejmowaniu interwencji
– ujednolicenie nawierzchni chodników
– wprowadzenie tzw. katalogu mebli miejskich obejmującego również obiekty infrastruktury transportowej
– estetyka i funkcjonalność przystanków komunikacyjnych
– chaos reklamowy oraz niebezpieczne ekrany ledowe
– czystość (w tym zagadnienie „psich kup”)
– niedbalstwo i opieszałość w usuwaniu usterek i niedoróbek
– chaos oznakowania („znak na znaku”)
– wandalizm budynków i obiektów (tagowanie, graffiti)
– odejście od stosowania tandetnej kostki brukowej typu „poz-bruk”
– estetyka oprawy miejskich imprez i dekoracji (np. budy jarmarczne)
– niechlujność wykonywanych remontów
– bezpieczeństwo
– dworzec PKP (akcja „Jaki Poznań Główny?” www.jakipoznanglowny.pl)
Postanowiono udzielić wsparcia pracom Komisji Rewitalizacji nad projektem katalogu mebli miejskich. Forum przygotuje dokument zawierający wykaz obiektów infrastruktury miejskiej, które powinny być ujęte w takim katalogu. Chodzi tutaj o zwrócenie uwagi na zamieszczenie zapisów np. o materiale i jednocześnie wzorze dla remontowanych chodników czy ulic. Obecnie występuje zbyt duża przypadkowość: różne formy nawierzchni, estetycznie nie pasujące do siebie i niestety często o kiepiej jakości. Ujednolicenie pozwoli także na znaczne oszczędności przy zakupie materiałów oraz ułatwi dokonywanie szybkich remontów bądź napraw ewentualnych uszkodzeń.
Dyskutowano również w sposób szczególny nad chaosem reklamowym, zwłaszcza w zakresie reklamy wielkopowierzchniowej. Problem jest ogólnopolski, dlatego planowane są spotkania i wymiana doświadczeń z innymi stowarzyszeniami walczącymi z dewastacją przestrzeni publicznej przez reklamy. Pewnym sposobem na skuteczną walkę mogą być zapisy prawa miejscowego. Konieczne jest zebranie danych w tej kwestii. W ramach zapoznawania się z sytuacją estetyki, problemami i pomysłami na lepszą przestrzeń publiczną, zorganizowane zostaną wyjazdy studyjne do innych miast. Pierwszy wyjazd za swój cel obierze Bydgoszcz – najprawdopodobniej w drugiej połowie stycznia 2012 r.