Uwagi do projektu zmian na Św. Marcinie i Ratajczaka
Postulowane przez IdP zmiany w projekcie mają na celu zwiększenie funkcjonalności proponowanego układu rowerowego, a przede wszystkim zapewnienie większej ilości relacji, przy niezwiększonych nakładach finansowych na przebudowę. Postulowane zmiany pozwolą zrealizować postulat włączenia ruchu rowerowego z Wildy w kierunku placu Wolności i dalej (plac Cyryla, ul. Gwarna) czy w kierunku św. Marcina (Alfy). Proponowany w projekcie układ ma istotne wady, które nie poprawiają realizacji wielu podstawowych kierunków ruchu na objętych zmianami ulicach. Niemniej należy podkreślić, że zaprezentowany projekt to dobry i istotny krok w kierunku zapewnienia spójności dróg rowerowych w centrum Poznania. Natomiast uwzględnienie proponowanych przez nas uwag zwiększy dostępność dla rowerów celów w ścisłym centrum miasta.
- Św. Marcin przed Zamkiem. Zredukowanie pasów ruchu z 3 do 2, wykorzystanie jednego z nich na miejsc postojowe (przeniesienie istniejących kopert z chodnika na jezdnię). Dzięki temu skrócimy przejście dla pieszych, znajdziemy dodatkowe miejsca postojowe, wyeliminujemy nielegalnie stające w tym miejscu na chodniku samochody, uspokoimy dodatkowo ruch. Podobna, bardzo dobra zmiana została już zaprojektowana pod Hotelem Lech.
- Św. Marcin naprzeciw Alf. Brak wyznaczonych wyjazdów z bram z posesji nr 45, 47, 49.
- Skrzyżowanie Św. Marcin/Ratajczaka.
- Brak lewoskrętu rowerowego ze Św. Marcina w Ratajczaka (jadąc od strony zachodniej). Można go wyznaczyć w dość niewygodny sposób przy przejściu dla pieszych i po chodniku (rysunek pierwszy), ewentualnie umożliwić skręt „na dwa razy” – czyli przejazd przez skrzyżowanie, zatrzymanie się po prawej stronie (na czerwonym obszarze), oczekiwanie na zmianę świateł i przejazd przez Św. Marcin kontrapasem.
- umożliwienie skrętu w lewo z kontrapasa w Ratajczaka w kierunku zachodnim w ul. św. Marcin (kierunek Alfy) poprzez wyznaczenie dodatkowego przejazdu rowerowego po północnej stronie skrzyżowania i krótkiej drogi rowerowej na wyspie rozdzielającej jezdnie. Włączenie do ruchu na św. Marcinie na wysokości budynków Alfy mogłoby się odbywać na zasadzie pasa włączenia, bez udziału świateł drogowych. Przykład rozwiązania: wroclawski plac Orląt Lwowskich (okolice dworca Świebodzkiego).
Wrocław: bezkolizyjny pas włączenia dla ruchu rowerowego, zakończenie drogi rowerowej.
- Brak lewoskrętu rowerowego ze Św. Marcina w Ratajczaka (jadąc od strony zachodniej). Można go wyznaczyć w dość niewygodny sposób przy przejściu dla pieszych i po chodniku (rysunek pierwszy), ewentualnie umożliwić skręt „na dwa razy” – czyli przejazd przez skrzyżowanie, zatrzymanie się po prawej stronie (na czerwonym obszarze), oczekiwanie na zmianę świateł i przejazd przez Św. Marcin kontrapasem.
- Św. Marcin naprzeciw Kina Muza. Przeznaczenie pasa południowego na miejsca postojowe z jednoczesnym osłupkowaniem chodnika po północnej stronie, aby zakończyć proceder nielegalnego parkowania.
- Ratajczaka na wysokości Biblioteki. Tutaj proponujemy wyraźnie ograniczenie szerokości jezdni przez wyznaczenie miejsc postojowych po wschodniej stronie Ratajczaka, dzięki czemu będzie można przeprowadzić esowanie, jak proponowaliśmy tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=pY4NLjJhJt8 (wersja niskokosztowa, bez ingerencji w krawężniki) lub tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=DJggPD8W5yk (wersja docelowa).
- Ratajczaka – przy Alfach. Na tym odcinku warto wyznaczyć miejsca do chwilowego zatrzymania, skracając tym samym prawoskręt do absolutnego minimum. W tym miejscu i tak samochody stają na chodniku i jezdni nielegalnie.
- Ratajczaka przy skrzyżowaniu z Ogrodową. Proponujemy rozważyć jedną z dwóch propozycji:
- przenieść parkujące po stronie zachodniej samochody z chodnika na jezdnię kosztem jednego pasa,
- pozostawić parkujące teraz po stronie wschodniej samochody, a na tym odcinku kontrapas wyznaczyć między nimi a chodnikiem. Dzięki temu nie usuwamy miejsc postojowych, a za to zmniejszamy liczbę pasów (z 3 do 2), tym samym zmniejszając prędkość przejazdu przez skrzyżowanie.
- Przejście przez Św. Marcin na wysokości Garncarskiej i Kantaka – świetna propozycja, ale pamiętajmy o tym, że może to być także dobry szlak dla rowerzystów (okolice EU – Garncarska – Kantaka), dlatego warto im także umożliwić przejazd przez ulicę – np. na jeden z proponowanych sposobów – albo wzdłuż przejścia i później w pasie zieleni odbicie w prawo, aby móc wjechać w kontrapas na Kantaka, albo nieco dalej na Św. Marcinie – wtedy osobny przejazd przez Św. Marcina.
- Ratajczaka/27 Grudnia. W tym miejscu należy umożliwić przejazd tworzonym kontrapasem na Ratajczaka na wprost w kierunku Placu Cyryla Ratajskiego – to dość naturalna droga tranzytowa rowerzystów (południe – północ). Można to rozwiązać na dwa sposoby. Poniższe rysunki zakładają dużo dalej idące zmiany, ale koncept jest ten sam.
- Rozwiązanie rowerowe na skrzyżowaniu ul. Kościuszki / Św. Marcin
- północna jezdnia św. Marcina: wytyczenie pasa rowerowego przed CK Zamek zamiast powierzchni wyłączonej z ruchu; umożliwienie jazdy na wprost z proponowanego prawoskrętu w ulicę Kościuszki, likwidacja śluzy rowerowej do jazdy na wprost (w zamian możliwość jazdy pasem rowerowym).
- wschodnia strona skrzyżowania – dopuszczenie skrętu dla rowerów w lewo ze św. Marcina w kierunku północnym w ulicę Kościuszki poprzez przeniesienie przejazdu rowerowego bliżej osi ulicy. Dojazd do nowego przejazdu na zasadach ogólnych z nowo wyznaczonej śluzy na południowej jezdni św. Marcina. Nie wyznaczanie przejazdu rowerowego kosztem szerokości przejścia dla pieszych w proponowanej lokalizacji. Proponowane rozwiązanie usprawni ruch rowerowy (pokonanie skrętu na jednym cyklu świateł) – samochody w podobnej relacji zawracają na zasadach ogólnych, więc ruch rowerowy również może skręcać na zasadach ogólnych.
- Rozwiązania na skrzyżowaniu Ratajczaka z ul. Powstańców Wielkopolskich i Ogrodową
- wyznaczenie kontrapasa na ulicy Ratajczaka pomiędzy ulicami Ogrodowa a Kościuszki wraz z umożliwieniem jazdy na wprost z ulicy Niezłomnych w kierunku Ratajczaka (kierunek do Centrum) – umożliwienie dla rowerów przejazdu z ulicy Wierzbięcice do Centrum.
- wyznaczenie możliwości lewoskrętu z kontrapasa w Ratajczaka w kierunku ul. Powstańców Wielkopolskich, np. tak jak na rysunku, za pomocą dwuetapowego lewoskrętu.
- wyznaczenie śluz rowerowych w ulicy Ratajczaka (południowy wlot) i ulicy Ogrodowej.