Zwrot akcji – czy zwrot dofinansowania?

Opublikowane przez IdP w dniu

W piątek 28 czerwca mija termin na złożenie wniosków o dofinansowanie z programu FEnIKS na transport miejski. Wnioski można złożyć tylko na tzw. inwestycje zidentyfikowane

W Poznaniu od paru lat na tej liście znajdują się:

  • II etap Tramwaju na Naramowice,
  • II etap Projektu Centrum (tramwaj w ul. Ratajczaka),
  • budowa węzłów przesiadkowych przy Towarowej Obwodnicy Poznania.

W ostatnim czasie Miasto dodało do listy jeszcze zakup taboru dla MPK. 

Ze względu na harmonogramy postępowania w tych sprawach nic innego nie uda się dopisać, zatem Miasto Poznań może złożyć wniosek o dofinansowanie tylko na te 4 inwestycje. 

Według oficjalnych zapowiedzi Poznań planuje złożyć wniosek na 3 z nich (nie zamierza składać wniosku o dofinansowanie dla II etapu Tramwaju na Naramowice). 

Naszym zdaniem takie podejście jest błędne. 

A oto dlaczego.

Pomijając już priorytety, projekt budowy węzłów przesiadkowych przy Towarowej Obwodnicy Poznania jest bardzo kontrowersyjny z kilku powodów:

  • według prognozy, którą otrzymali Radni, Towarową Obwodnicą Poznania ma podróżować tylko 2 tys. pasażerów dziennie(!); niestety, trudno się cieszyć, ale nie mając jeszcze takiej oficjalnej informacji tak właśnie oszacowaliśmy ów ruch w TYM artykule
  • roczny koszt uruchomienia pociągów po Towarowej Obwodnicy Poznania ma wynieść 20 mln zł – zdecydowana większość tej kwoty przypadnie na miasto Poznań (zatem mniej pieniędzy zostanie przeznaczone na kursowanie transportu zbiorowego  ZTM, a co za tym idzie – także na MPK);
  • znaczna część kwoty, którą ma wydać Miasto (oraz sąsiednie gminy) ma być przeznaczona na układ drogowy niezwiązany z transportem miejskim (jak na przykład PRZEDŁUŻANA KRYGOWSKIEGO)
  • kiepska, dość daleka od innych środków transportu ZTM lokalizacja niektórych przystanków kolejowych – dodajmy także BRAK WAŻNEGO PRZYSTANKU NA NARAMOWICACH;
  • roboty stracone na węźle Poznań Naramowice ze względu na budowę III etapu Tramwaju na Naramowice (oznacza to m.in. zwrot dotacji z UE!), na co wskazywaliśmy TUTAJ.

Biorąc to wszystko pod uwagę, nabyliśmy dużych wątpliwości czy projekt zostanie pozytywnie zweryfikowany, a nawet jeśli tak, to czy dostanie pełną pulę dofinansowania.

Dlatego też apelujemy, aby jednak złożyć wniosek o dofinansowanie dla budowy II etapu Tramwaju na Naramowice, lecz wnioskować o mniejsze dofinansowanie (np. 50 lub 100 mln zł), a kwotę tę przenieść z budowy tzw. węzłów przesiadkowych przy Towarowej Obwodnicy Poznania. Dofinansowanie to pozwoliłoby zrealizować tzw. pierwszą fazę II etapu Tramwaju na Naramowice, czyli

przebudowę ul. Wolnica, ul. Małe Garbary, ul. Estkowskiego wraz ze skrzyżowaniem Garbary/Małe Garbary/Estkowskiego.

Odcinek ten jest znacznie mniej problematyczny (brak skarpy, wiaduktu kolejowego czy kolektora), a zatem można szybciej otrzymać ZRID i bez problemu ukończyć i rozliczyć inwestycję (właśnie tę jej pierwszą fazę, o której wspominamy) w tej perspektywie unijnej. 

Prace te warto zsynchronizować z przebudową mostu Chrobrego, dzięki temu skróciłoby się utrudnienia w relacji wschód-zachód o 2 lata.

Tak uważamy.

Translate »