Apel o bezwzględny priorytet dla tramwaju na Naramowice
Szanowni Państwo,
publikujemy apel Stowarzyszenia do Prezydenta Poznania Pana Jacka Jaśkowiaka w sprawie priorytetu na skrzyżowaniach dla tramwaju na Naramowice.
—
Szanowny Panie Prezydencie,
Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania od ponad 8 lat konsekwentnie zabiega o budowę tramwaju na Naramowice. Angażujemy się w dyskusję nt. kształtu inwestycji od samego początku, ostatnio składaliśmy także wytyczne do Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla I etapu. Cieszymy się z postępu prac nad przetargiem, jednak z niepokojem przyglądamy się pewnym szczegółowym rozwiązaniom. Uważamy, że trzeba nad nimi popracować.
Poważnym problemem jest kwestia zaniżonej prędkości do 40 km/h na aż 2/3 trasy oraz podawanego oficjalnie, długiego czasu przejazdu na trasie Wilczak – końcówka Błażeja. Budzi to tym większy niepokój, że to Pan osobiście „zapewnił” w filmie promującym inwestycję, że ten czas przejazdu wyniesie 12 minut, a jest to przecież wynikiem nie do końca satysfakcjonującym (prędkość handlowa jest niższa, niż na „starych” poznańskich trasach tramwajowych, np. na śródmiejskiej części ul. Głogowskiej!). Wiadomo – również z treści korespondencji między spółką Poznańskie Inwestycje Miejskie a Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Komunikacji RP – że można ten czas skrócić!
Jak podaje PIM „przy wdrożeniu pełnego, bezwzględnego priorytetu dla tramwajów na skrzyżowaniach będzie istniała możliwość redukcji wskazywanego czasu opóźnień na skrzyżowaniach, a zatem łączny czas przejazdu od Wilczaka do końcówki przy ul. Błażeja mógłby ulec skróceniu do 7-8 minut”. Taki czas jest możliwy do realizacji i należy zrobić wszystko, by stał się faktem!
Uprzywilejowanie komunikacji szynowej, szczególnie poprzez bezwzględny priorytet na skrzyżowaniach i konkurencyjny czas przejazdu to w europejskich miastach niepodlegający dyskusji standard, stosowany od lat przy budowie nowych tras czy sieci tramwajowych. Wprowadzenie takiego priorytetu na trasie na Naramowice jest w naszej opinii koniecznością.
Panie Prezydencie, zwracamy się z prośbą o podjęcie odpowiednich decyzji i zobowiązanie urzędników, wykonawcy trasy tramwajowej, organizatora transportu miejskiego, zarządcy dróg, wszystkich odpowiednich jednostek miejskich, do dołożenia wszelkich starań, by bezwzględny priorytet dla tramwaju na Naramowice został wprowadzony.
Z wyrazami szacunku
Zarząd Stowarzyszenia „Inwestycje dla Poznania”
Arkadiusz Borkowski, Bogumiła Socha, Paweł Sowa, Mateusz Woźniak, Kamil Żmijewski