Komunikacja

Wnioski IdP do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rejonie ul. Unii Lubelskiej w Poznaniu

Dziś jest ostatni dzień zorganizowanych przez Miejską Pracownię Urbanistyczną konsultacji społecznych w sprawie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rejonie ul. Unii Lubelskiej w Poznaniu. W związku z naszym ostatnim opracowaniem (tutaj), postanowiliśmy zabrać w tych konsultacjach głos. Naszym zdaniem, w związku ze zbliżającą się budową trasy tramwajowej oraz przebudową infrastruktury drogowej (m .in. ul. Ożarowskiej), konieczne jest zaplanowanie w okolicy Ronda Żegrze parkingu P+R, choćby tymczasowego, tak by ułatwić przesiadkę na tramwaje oraz uniknąć zastawiania okolicznych ulic i osiedli (jak to się działo np. na Piątkowie przy PST). Uważamy też, że docelowo linia tramwajowa powinna obsługiwać całe osiedle „Enklawa”, a pętla, parking i węzeł przesiadkowy powinny znaleźć się w rejonie ulic Warownej/Gołężyckiej, poza ścisłą zabudową mieszkaniową, bezpośrednio na trasie „wlotowej” na Rataje. List, jaki przekazaliśmy MPU cytujemy poniżej.

(więcej…)

Komunikacja

Tramwaj na ul. Unii Lubelskiej – nie zmarnujmy szansy!

Budowa tramwaju w ul. Unii Lubelskiej to, wydawałoby się, projekt stricte lokalny. Inwestycja ogłoszona przez Miasto w 2015 r. da okno na świat znajdującym się na granicy Rataj i Starołęki osiedlom przy ul. Unii Lubelskiej i Falistej. Obecnie są one trudno dostępne komunikacją publiczną: do najbliższego przystanku tramwajowego jest około kilometr pieszo, a w pobliżu kursuje jedynie rzadko jeżdżący autobus 65, którym można dostać się na tramwaj na Starołękę lub w drugą stronę – w głąb Rataj.

(więcej…)

chaos przestrzenny w Polsce i zjawisko rozlewania się miast
Architektura

Specustawa mieszkaniowa – uwagi

Szanowni Państwo!

Jesteśmy poważnie zaniepokojeni projektem ustawy nazywanej Mieszkanie+ albo specustawą mieszkaniową.

Według intencji jej twórców umożliwi ona zaspokojenie “głodu mieszkaniowego” Polaków oraz skróci i uprości procedury niezbędne do budowy osiedli mieszkaniowych. Zgadzamy się, że warto zwiększyć dostępność mieszkań oraz uprościć formalności przy procesie budowlanym, jednak niepokoją nas niektóre zapisy ustawy.
(więcej…)

Aktualności

Głogowska na Łazarzu: ulica złych kompromisów i ”nieoptymalnych” rozwiązań, cz. 2

W pierwszej części artykułu  przedstawiliśmy „problem ulicy Głogowskie”. Konsultacje ogłoszone przez ZDM w sprawie zmian organizacji ruchu na osiedlu Święty Łazarz naszym zdaniem całkowicie pomijają ów problem Głogowskiej, gdyż

zdają się promować wariant I, który Głogowskiej nie dotyczy,
do wariantów II i II ZDM dodaje „wyjaśnienie” uzależniające uspokojenie ruchu na Głogowskiej od realizacji nowej arterii o roboczej nazwie Nowa Głogowska.

Aktualności

Głogowska na Łazarzu: ulica złych kompromisów i ”nieoptymalnych” rozwiązań, cz. 1

W grudniu ubiegłego roku Zarząd Dróg Miejskich opublikował trzy warianty koncepcji organizacji ruchu na osiedlu Św. Łazarz (Koncepcja ZDM). Konsultacje te trwają do 31 stycznia br. włącznie.

To długo oczekiwana inicjatywa, bowiem na terenie osiedla pod względem ruchu samochodowego od dłuższego czasu jest dość niebezpiecznie. Jest tak nie tylko z winy nie zawsze przestrzegających przepisów kierowców, ale także za sprawą niespełniającej przepisów prawnych organizacji ruchu na ul. Głogowskiej. Załóżmy nawet, że bezprawność organizacji ruchu jest – przynajmniej z punktu widzenia kierowców – sprawą obojętną. Ważniejsze jest jednak to, że przez te zbyt ciasne pasy ruchu, niewymiarowe wysepki oraz brak wyraźnego oddzielenia torowiska od ruchu samochodowego ulica Głogowska jest po prostu niepraktyczna, gdyż ewentualna korzyść z czterech pasów ruchu jest niwelowana. (więcej…)

Aktualności

Apel o środki na Program Rowerowy w budżecie Miasta na 2018

Wraz z 11 organizacjami społecznymi wystosowaliśmy pismo do Prezydenta Poznania Pana Jacka Jaśkowiaka o zapewnienie środków finansowych na przyjęty przez Radę Miasta kilka miesięcy temu Program Rowerowy. Obecny projekt budżetu na 2018 rok jest niewystarczający jeśli mowa o nakładach na budowę infrastruktury rowerowej. Bez niezbędnych inwestycji w tym zakresie i bez stwarzania mieszkańcom bezpiecznych warunków do poruszania się inaczej niż autem, będziemy dalej tkwili w korkach komunikacyjnych wynikających z nadmiernej ilości samochodów na naszych ulicach. (więcej…)