Rowerowe propozycje IdP do budżetu obywatelskiego 2013
Z przyjemnością informujemy o złożeniu przez nasze stowarzyszenie dwóch projektów do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2013.
Od początku roku, nawet pomimo zimowej aury pierwszych miesięcy, obserwujemy wzmożony ruch rowerowy w całym mieście. Jeszcze nigdy tak wielu mieszkańców Poznania nie korzystało z roweru jako środka transportu. Jesteśmy świadomi, że infrastruktura rowerowa nie nadąża za tak gwałtownymi zmianami w zachowaniach komunikacyjnych poznaniaków. Postanowiliśmy zatem ten stan nieco poprawić i zgłosić dwa projekty rowerowe.
Budowa 3 stacji rowerowych w ramach systemu roweru miejskiego.
Chcemy rozbudować system roweru miejskiego o trzy nowe stacje (tylko tyle możemy postulować ze względu na ograniczenia wynikające ze źle skonstruowanego przetargu), które pozwolą na dojazd z centrum do dwóch ważnych dzielnic Poznania: Jeżyc i Łazarza. Umiejscowienie stacji pozwoli również mieszkańcom na poruszanie się w ciągu zakorkowanych ulic Matejki i Szylinga. Ważny jest aspekt turystyczny – okolice Parku Wilsona na Łazarzu obfitują w atrakcje (np. Palmiarnia), z kolei z Rynku Jeżyckiego jest blisko do np. ciekawego kościoła Najśw. Krwi Pana Jezusa i św. Floriana. Nie bez znaczenia jest fakt umożliwienia dotarcia do miejskich targowisk – Rynek Jeżycki i Rynek Łazarski to serca handlowe obu dzielnic. Warto wesprzeć w ten sposób naszych lokalnych przedsiębiorców.
Nowe stacje to wzmocnienie całego systemu i zwiększenie jego atrakcyjności poprzez zwiększenie zasięgu oddziaływania. Jest to możliwe niewielkim kosztem 130 tysięcy złotych (110 tys. zł na sam zakup stacji i rowerów, 20 tys. zł na montaż).
Lokalizacja stacji:
Rynek Jeżycki (przy przystanku tramwajowym w stronę centrum)
Matejki/Grunwaldzka (po północno-wschodniej stronie skrzyżowania)
Park Wilsona (na placyku przy wejściu od strony skrzyżowania ul. Głogowskiej/Berwińskiego)
Zaznaczyliśmy możliwą zmianę lokalizacji proponowanych stacji w przypadku niemożliwości ich zrealizowania we wskazanych miejscach (przesunięcie np. na inną stronę placu/ulicy).
Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Grunwaldzkiej.
Projekt ma na celu połączyć drogą rowerową Grunwald z centrum i tym samym ułatwić komunikację rowerową mieszkańcom. Projekt ten łączy także istniejące już drogi rowerowe: odcinek ddr wzdłuż Grunwaldzkiej na Junikowie, ddr na Bułgarskiej, ddr na Rondzie Jeziorańskiego, a także pośrednio np. ddr na Bukowskiej. Zarazem pozwala mieszkańcom Grunwaldu na łatwy i bezpieczny dojazd do terenów rekreacyjnych jak Rusałka, Sołacz (cały zachodni klin zieleni). Szacowany koszt wykonania 3,5 km ścieżki rowerowej (szerokość ddr to 2 metry, do tego 1,5 metrowy chodnik) wynosi 3,8 mln złotych (w tym 103 tys. zł na wykonanie projektu).
Mamy nadzieję, że tym razem urzędnicy dopuszczą nasze projekty do głosowania (w zeszłym roku storpedowali pomysł budowy prawoskrętu tramwajowego z ul. Towarowej w św. Marcin, który miał przynieść duże oszczędności na skróceniu objazdów tramwajowych).