Budowa nowego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego trwa w pełni.
Powstająca równocześnie infrastruktura komunikacyjna otwiera drogę do inwestycji na
terenie tzw. Wolnych Torów – obszaru, który jest kluczowym dla rozwoju dzielnic
centralnych miasta. Niestety do tej pory nie został stworzony całościowy plan dla zabudowy i
zagospodarowania nowej dzielnicy. Warto przypomnieć, że na podstawie zawartego w dniu
26 sierpnia 2010 r. porozumienia pomiędzy Miastem Poznań a PKP S.A. w 2011 roku zostało
ogłoszone postępowanie na wyłonienie autora projektu urbanistycznego zagospodarowania
terenu Wolnych Torów w Poznaniu. Termin składania ofert wstępnych po zmianach
określono na koniec września 2011 roku. Według informacji prasowych do przetargu
przystąpiły tylko dwa podmioty: poznańskie biuro architektoniczne BDF oraz
międzynarodowa firma Chapman Taylor, które spełniły stawiane wymaganie. Kolejnym
krokiem tego dwuetapowego przetargu miał być wybór tańszego oferenta. Za chwilę minie
półtora roku, a decyzja nie została wciąż podjęta, procedura zawisła w martwym punkcie.
W tym miejscu warto przytoczyć jak przywraca się miastu zdegradowane obszary w
państwach o wyższej kulturze urbanistycznej. Za przykład niech posłuży zmiana
zagospodarowania dworca centralnego w Utrechcie wraz z otoczeniem. Decyzja o
konieczności przebudowy została podjęta w połowie lat 90. XX wieku. Przez ponad dekadę
specjalna jednostka miejska wespół z potencjalnymi inwestorami, organizacjami
pozarządowymi, architektami, urbanistami, socjologami, całą rzeszą instytucji, a przede
wszystkim mieszkańcami debatowała, nakreślała i kreowała wizję zmian. Długotrwały proces
zakończył się konsensusem, który pozwala mieć nadzieję, że wypracowane rozwiązania będą
w jak najmniejszym stopniu godziły w interesy różnych grup żyjących w mieście. Stworzony
masterplan jest sukcesywnie wdrażany, a realizacja wszystkich inwestycji przewidywana jest
na dwie dekady! Kompleksowość i długofalowość patrzenia na miasto jest godna podziwu i
naśladowania. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w Poznaniu czerpać z tych holenderskich
doświadczeń.
Zwracamy się zatem do Państwa z pytaniem: co dalej? Jak Państwo widzicie
przyszłość tego przetargu? Warto zauważyć, że gdyby procedura przetargowa toczyła się
www.idp.org.pl I n w e s t y c j e d l a P o z n a n i a
ul. Szewska 14/3
61-760 P o z n a ń
1/2
zgodnie z założeniami prawdopodobnie moglibyśmy dziś mówić o wynikach koncepcji i
przystępować do sporządzania planu miejscowego. Być może procedura nie zostałaby
przeprowadzona tak wzorcowo jak w Utrechcie, ale mielibyśmy wszyscy szansę na realny
wpływ na wypracowane rozwiązania. Niestety na dzień dzisiejszy wisi nad nami groźba
zagospodarowania owego terenu na podstawie decyzji o warunkach zabudowy, co już się
powoli dzieje (teren dworca PKS, układ komunikacyjny ZCK, zabudowa d. bazy PKS). Bez
żadnego wpływu, nadzoru, wyrywkowo, pogrążając ten teren w chaosie. Czy w obliczu
kolejnej perspektywy finansowej środków pomocowych UE, gdzie miasto mogłoby uzyskać
wsparcie na odpowiednie uzbrojenie i przygotowanie terenu, nie jest pożądanym aby obszar
ten rozwijał się wedle ściśle zaprogramowanych reguł?
Nie zmarnujmy tej szansy!
List wysyłany do wiadomości:
1. Prezydent Miasta Poznania
2.Wydział architektury i urbanistyki Miasta Poznania
3. Miejska Pracownia Urbanistyczna w Poznaniu
4. lokalne media
www.idp.org.pl I n w e s t y c j e d l a P o z n a n i a
ul. Szewska 14/3
61-760 P o z n a ń
2/2
Poniżej przedstawiamy treść pisma wysłanego do Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP S.A. Poznań
Szanowni Państwo,
Budowa nowego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego trwa w pełni. Powstająca równocześnie infrastruktura komunikacyjna otwiera drogę do inwestycji na terenie tzw. Wolnych Torów – obszaru, który jest kluczowym dla rozwoju dzielnic centralnych miasta. Niestety do tej pory nie został stworzony całościowy plan dla zabudowy i zagospodarowania nowej dzielnicy. Warto przypomnieć, że na podstawie zawartego w dniu 26 sierpnia 2010 r. Porozumienia pomiędzy Miastem Poznań a PKP S.A. w 2011 roku zostało ogłoszone postępowanie na wyłonienie autora projektu urbanistycznego zagospodarowania terenu Wolnych Torów w Poznaniu . Termin składania ofert wstępnych po zmianach określono na koniec września 2011 roku. Według informacji prasowych do przetargu przystąpiły tylko dwa podmioty: poznańskie biuro architektoniczne BDF oraz międzynarodowa firma Chapman Taylor, które spełniły stawiane wymaganie. Kolejnym krokiem tego dwuetapowego przetargu miał być wybór tańszego oferenta. Za chwilę minie półtora roku, a decyzja nie została wciąż podjęta, procedura zawisła w martwym punkcie.
W tym miejscu warto przytoczyć jak przywraca się miastu zdegradowane obszary w państwach o wyższej kulturze urbanistycznej. Przykładem niech posłuży zmiana zagospodarowania dworca centralnego w Utrechcie wraz z otoczeniem. Decyzja o konieczności przebudowy została podjęta w połowie lat 90. XX wieku. Przez ponad dekadę specjalna jednostka miejska wespół z potencjalnymi inwestorami, organizacjami pozarządowymi, architektami, urbanistami, socjologami, całą rzeszą instytucji, a przede wszystkim mieszkańcami debatowała, nakreślała i kreowała wizję zmian. Długotrwały proces zakończył się konsensusem, który pozwala mieć nadzieję, że wypracowane rozwiązania będą w jak najmniejszym stopniu godziły w interesy różnych grup żyjących w mieście. Stworzony masterplan jest sukcesywnie wdrażany, a realizacja wszystkich inwestycji przewidywana jest na dwie dekady! Kompleksowość i długofalowość patrzenia na miasto jest godna podziwu i naśladowania. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w Poznaniu czerpać z tych holenderskich doświadczeń.
Zwracamy się zatem do Państwa z pytaniem: co dalej? Jak Państwo widzicie przyszłość tego przetargu? Warto zauważyć, że gdyby procedura przetargowa toczyła się zgodnie z założeniami prawdopodobnie moglibyśmy dziś mówić o wynikach koncepcji i przystępować do sporządzania planu miejscowego. Być może procedura nie zostałaby przeprowadzona tak wzorcowo jak w Utrechcie, ale mielibyśmy wszyscy szansę na realny wpływ na wypracowane rozwiązania. Niestety na dzień dzisiejszy wisi nad nami groźba zagospodarowania owego terenu na podstawie decyzji o warunkach zabudowy, co już się powoli dzieje (teren dworca PKS, układ komunikacyjny ZCK, zabudowa d. bazy PKS). Bez żadnego wpływu, nadzoru, wyrywkowo, pogrążając ten teren w chaosie. Czy w obliczu kolejnej perspektywy finansowej środków pomocowych UE, gdzie miasto mogłoby uzyskać wsparcie na odpowiednie uzbrojenie i przygotowanie terenu, nie jest pożądanym aby obszar ten rozwijał się wedle ściśle zaprogramowanych reguł? Nie zmarnujmy tej szansy!
Bardzo się cieszymy, że nowa siedziba Teatru Muzycznego powstanie. Budynek będzie zlokalizowany w luce przy Kaponierze. Treści medialne i wizualizacje związane z wynikami konkursu wyglądają pięknie, a przynajmniej efektownie. My mamy jednak wątpliwości.
Zachęcamy do obejrzenia i wysłuchania komentarza Radnego Pawła Sowy w sprawie nie tylko nowej wizji dworca głównego, ale także czekającej nas gruntownej przebudowy Poznańskiego Węzła Kolejowego.
Po latach „oczywistych” poglądów, iż drzewa we współczesnym mieście to coś strasznie przeszkadzającego (w parkowaniu, jak łatwo się domyślić) i trzeba je wycinać, po latach usuwania topoli białej, gdyż miała podobno skłonności do „rzucania się Dowiedz się więcej…
0 komentarzy