Bilety – rekordowe spadki za maj

Opublikowane przez IdP w dniu

rekordowe_spadki_za_majPrzedstawimy Państwu dane dotyczące sprzedaży biletów za miesiące kwiecień i maj.

Są one potwierdzeniem naszych obaw odnośnie negatywnego wpływu podwyżek na sprzedaż biletów i funkcjonowanie komunikacji miejskiej.

Utrzymujemy dalej metodologię przeliczania biletów na czas – tak więc, np. bilet miesięczny to 1 miesiąc, półroczny to 6 miesięcy, a 24h to jeden dzień czyli 1/30 miesiąca.

Patrząc na najbardziej interesujące dla miasta bilety długookresowe, w porównaniu do tych samych miesięcy roku 2012, doczekaliśmy się dalszego spadku – w kwietniu o 8,3%. W maju spadek natomiast był rekordowy – 36,8%

 

 

tab_A

Sprzedaż biletów krótkookresowych (24h – 7 dni) standardowo utrzymała wysoki wzrost: było to odpowiednio 78,5% dla kwietnia i ponad 100% dla maja 2013, w porównaniu do tych samych miesięcy roku poprzedniego.

tab_B

Sprzedaż czasu w biletach czasowych i przystankowych wzrosła w kwietniu o ponad o 26% ale w maju spadła o ponad 20%.

maj_kwiecie_czasowe
Wpływy z biletów w kwietniu br. w porównaniu do kwietnia 2012 wzrosły o 20,8%, natomiast w maju spadły o 0,8%! Stało się to, czego się obawialiśmy podczas walki o zamrożenie cen biletów – podwyżka spowoduje spadek popytu i w konsekwencji spadek sprzedaży, a następnie spadek wpływów. Maj jest pierwszym miesiącem po wprowadzeniu styczniowej podwyżki, który notuje spadek wpływów do budżetu miasta, a już drugim (po wrześniu 2012) po wprowadzeniu wcześniejszej podwyżki z 01.06.2012. Póki co, wpływy finansowe za miesiące I-V 2013 są sumarycznie o 9,5 mln zł większe, to jest o 14,6%. Obawiamy się jednak wyników sprzedażowych za miesiące letnie.

tab_D

Warto w tej sytuacji odnotować jednak, że maj 2012 był ostatnim miesiącem przed podwyżką, więc część ludzi kupowała wtedy sieciówki „na zapas”, choć nie były to nie wiadomo jak duże kwoty w porównaniu z regularną sprzedażą. Najprawdopodobniej to właśnie powoduje rekordowy wynik spadku. Jednak i tak wynik za maj jest najgorszy od 2009 roku (nie mamy danych za wcześniejsze lata).

Powyższe spadki to utrzymanie dotychczasowego trendu – mieszkańcy w sporej liczbie rezygnują z biletów długookresowych, w roku 2013 jest to średnio 23,1% mniej sprzedanego czasu. I niestety nie przenosi się to także na zmianę sposobu korzystania z komunikacji. Sprzedaż czasu w biletach czasowych i przystankowych w miesiącach I-V 2013 zmalała o 18%. A więc i osób korzystających z komunikacji okazjonalnie jest coraz mniej. Wzrasta natomiast sprzedaż biletów krótkookresowych – w 2013 roku średnio o 71,1%. Należy jednak zaznaczyć, że ich sprzedaż jest niska, co prowadzi do konkluzji, że tylko mały odsetek osób dotychczas poruszających się na biletach długookresowych „przesiadł się” na bilety krótkookresowe. Reszta, można przyjąć, z komunikacji zrezygnowała na rzecz innych środków transportu – samochodu, roweru czy też spacerów.

Jako Stowarzyszenie będziemy na bieżąco monitorować informacje dotyczące sprzedaży biletów ZTM. Wszystkie dane otrzymane od ZTM będziemy opracowywać zgodnie z przyjętą przez nas metodologią i publikować na naszej stronie. Tak jak dotychczas będziemy także prezentować komentarze do danych oraz inne informacje dotyczące transportu w mieście.

Kategorie: Komunikacja