Komunikacja publiczna podczas przebudowy mostu Chrobrego: kolejne propozycje usprawnienia

Opublikowano przez IdP w dniu

Czekając na początek kilkuletniej przebudowy (rozbiórki i budowy od nowa) obiektów mostu Chrobrego, przeanalizowaliśmy między innymi projekt organizacji ruchu. Szczególną uwagę zwracamy na sprawność autobusowej komunikacji zbiorowej (tramwajów nie będzie na całym odcinku od „Ronda Śródka” do „Małych Garbar”), co oczywiste. Bez takich działań możliwie daleko posuniętych wszystkie autobusy po prostu utkną w dużych zatorach i „paraliż komunikacyjny” pogłębi się – i w rzeczywistości, i w psychice podróżnych.

Od opublikowania poprzedniego artykułu zaszły pewne zmiany. ZTM zdecydował się na znaczne skrócenie trasy autobusowej linii „za tramwaj” T7. Według aktualnych planów będzie on kursował na trasie Rondo Śródka – Małe Garbary. Dodatkowo autobusy 167 oraz 911 pojadą ul. Garbary do ul. Królowej Jadwigi i zakończą trasę na Rondzie Rataje. Niestety według zapowiedzi dyrektora ZTM częstotliwość autobusu za tramwaj T7 będzie wynosić 10 minut.

Teraz proponujemy kolejne usprawnienia z myślą od liniach „swarzędzkich” 401, 405 i 407 dojeżdżających do węzła „Rondo Śródka”.

Propozycja polega na:

  • umożliwieniu autobusom tych linii przejazdu na wprost skrajnym prawym pasem prowadzącym przez skrzyżowanie ulic Warszawskiej i Tomickiego (ten pas prowadzi pojazdy tylko w prawo w Tomickiego oraz wyprowadza je z Tomickiego w stronę ronda, w obszarze skrzyżowania są linie ciągłe i obszar wyłączony z ruchu, co zakazuje przejazdu na wprost),
  • utworzeniu „śluzy autobusowej” pozwalającej na wczesne wjechanie autobusów na tarczę ronda Śródka, co umożliwi im sprawniejsze dojechanie do dworca autobusowego (o ile na tarczy nie zatną się samochody niemogące zjechać, stąd śluza, w której autobus dostanie prawo wjazdu na skrzyżowanie przed innymi pojazdami); to rozwiązanie wymaga dodatkowego sygnalizatora z „paskami” nad lub przy skrajnym prawym pasie ul. Warszawskiej.

Poniżej ilustracja obu elementów tej koncepcji.

Kolejną propozycją zmian, jest zwiększenie częstotliwości autobusu T7.

Uważamy częstotliwość 10’, w szczególności w godzinach szczytu, za niewystarczającą. A także i to że nie będą tą trasą kursowały autobusy linii nr 167 oraz 911. Oznacza to znacznie dłuższe oczekiwanie na przystanku (a dla wielu osób również dodatkową przesiadkę). Ze względu na krótką trasę autobusu T7 dodanie 1 brygady powinno umożliwić takt ok. 7-minutowy. Należy zaznaczyć, że nie chodzi tutaj tylko o to, aby zmieścić wszystkich pasażerów, ale żeby komunikacja miejska była atrakcyjna, bo tylko w ten sposób można przyciągnąć dodatkowych pasażerów.

Martwimy się o punktualność autobusów linii nr 160 oraz 163 (w kierunku dworca Garbary). Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo „rozlania” się korków na ul. Solną (a nawet dalej). Obecnie nie planuje się buspasów na ul. Solnej, natomiast Prezydent Mariusz Wiśniewski zapowiedział na spotkaniu z mieszkańcami, że jeśli autobusy utkną w dużych korkach, to buspas zostanie wprowadzony. Trzymamy Pana Prezydenta za słowo!

Ostatnią rzeczą związaną z komunikacją miejską jest przejazd tramwajów przez Rondo Śródkę. Przejazd przez ronda jest jedną z pięt achillesowych jeśli chodzi o komunikację tramwajową w Poznaniu. Bardzo często tramwaje tracą tam kilka minut, a sam przejazd w relacji skrętnej jest „na dwa razy”. Konieczne jest zapewnienie sprawnego przejazdu przez Rondo Śródka, w szczególności od strony południowej — wskazana jest możliwość przejazdu 2 tramwajów podczas 1 cyklu.

W najbliższym czasie planujemy napisać osobny, bardziej szczegółowy artykuł o problemach z przejazdem tramwajów przez ronda.

PS. Na wspomnianym spotkaniu zgłoszono – słusznie – problem bardzo utrudnionej komunikacji samochodowej z osiedla przy Zagórzu i Wieżowej. Wyjeżdżający stamtąd by pojechać w stronę Centrum muszą zawracać dopiero na rondzie Śródka. Oznacza to, że na skrzyżowaniu Wyszyńskiego/Panny Marii znajdą się nie natychmiast, lecz dopiero po kilkunastu zapewne minutach jazdy przez dwa zatory i zatłoczone rondo, co „dotłoczy” je dodatkowo. Zgłoszono postulat wygospodarowania miejsca na wcześniejszą „nawrotkę” przez nieczynne tory tramwajowe.